בין הגישות התכנונית החשובות בתכנון ערים היא גישת התכנון האסטרטגי. אחד מתפקידיהם.ן המרכזיים של מתכנני.ות ערים הוא עריכת מסמכי מדיניות. במסגרת זו נדרשים.ות מתכנני.ות ערים לערוך תוכניות אסטרטגיות, תוכנית אב, תוכניות תחומיות, תוכנית שלד וכיו"ב. מסמכים אלה כוללים את סקירת המצב הקיים וניתוחו, ביצוע חשיבה אסטרטגית רלבנטית ועיצוב מדיניות תכנונית מפורטת בנוגע למרחב או לתחום התוכנית. מסמכי המדיניות אלה יכולים להתייחס למגוון רב של תחומים וביניהם התחדשות עירונית, פיתוח כלכלי, חינוך ותרבות, פיתוח קהילתי, פיתוח סביבתי, תשתיות ועוד.
תכנון אסטרטגי הינו מהלך תכנוני הלוקח בחשבון טווח רחב של מורכבויות, שינויים דחופים ואי ודאויות. כדברי אדם מזור, מוביל התוכנית האסטרטגית "ישראל 2020":
"איטיות קליטת חידושים ושינויים היא הנותנת סיכוי להתמודדות עם 'העתיד הנראה לעין', שיתרחש בעוד 20-30 שנה. אמנם, אין דרך לחזות את כל החידושים שיוולדו במרוצת הזמן, אך סביר להניח שחלקם, יהא קשור בתהליכים שגבר נולדו. תפקידנו כמתכננים 'לראות את הנולד' – להתבונן היטב ולהבין תהליכים שנולדו ומצויים כבר בינינו, לזהות מבינהם את המגמות שישפיעו על חיינו בעתיד ולנתח את משמעויותיהן ארוכות-הטווח".
(מתוך תכנון כרך 17(2) 2020 עמוד 52)
אירועי החודשים האחרונים, מדגישים ביתר שאת את חשיבותו של התכנון האסטרטגי. לאור זאת במסגרת הקורס יודגשו תכנים הרלבנטיים למציאות העכשווית ויוצגו תהליכי תכנון עכשוויים העושים שימוש בכלי תכנון אסטרטגי. מכאן ולצורך השגת המטרות הפדגוגיות של הקורס יידרש מכל המשתתפים.ות – המרצה והסטודנטים.ות כאחד – לקיים שיח מכיל ומכבד.
הקורס בנוי כך שהשיעורים הראשונים יקנו לסטודנטים.ות יסודות בחשיבה אסטרטגית ובלימודי פיתוח. לצד הנגשת תיאוריות וכלים, חלק זה של הקורס יתמקד בדילמות וסוגיות מרכזיות שיש להחיל בעת ביצוע תהליכים אסטרטגיים מוכווני פיתוח. ככל שהקורס יתקדם הדגש יוסט לעבר עיצוב ויישום תהליכי תכנון אסטרטגיים בתחומים שונים (לדוגמה: תכנון בשעת משבר, מגורים, פיתוח כלכלה מקומית, פיתוח קהילתי, חינוך ורווחה, תכנון אסטרטגי כלל עירוני). בכל שיעור ובעבור כל תחום יוצגו מגוון של מסמכי מדיניות ותוכניות אסטרטגיות. מטרת הצגה זו תהיה להבין את מטרות התכנון של התוכניות השונות, הנחות היסוד של צוותי התכנון, המתודולוגיה התכנונית, תהליך התכנון, התוצרים התכנוניים, הנחיות היישום והביצוע ואופן מימוש התוכניות השונות והערכת השגת המטרות.
- מורה: עפר לרנר