קורס זה נועד להקנות לסטודנטים.ות ידע מבואי בנוגע למקצוע התכנון, הפילוסופיות והאידיאולוגיות העומדות בבסיסו לצד היכרות ראשונית עם ההתפתחות פרקטיקה התכנונית בארץ ובעולם. הקורס בנוי מארבעה חלקים:
- תכנון ופוליטיקה – שני השיעורים הראשונים ושני השיעורים האחרונים יעסקו בהקשר הפוליטי של התכנון – המקורות הפילוסופיים והאידיאולוגיים של מקצוע התכנון, התפתחות מקצוע התכנון, הפרקטיקה התכנונית, ההצדקות לתכנון ומקומה של האתיקה בתכנון.
- התוצר התכנוני – בחלק זה של הקורס נדון בתוצרים השונים אליהם מכוונים תהליכי תכנון מסוגים שונים – תכנון פיזי מרחבי, תכנון תהליכי פיתוח ותהליכי תכנון אסטרטגיים.
- תהליך התכנון – בחלק זה של הקורס נדון בסוגי התהליכים השונים המוצעים במסגרת הפרקטיקה התכנונית תוך עמידה על השונות מבחינת נקודות מוצא, הערכים, המטרות המכוננות, כלי הפעולה והפרקטיקות. בנוסף, נדון בתהליך הביצוע של תוכניות ובכלל זה בקביעת מטרות ויעדים וביישום כלי בקרה, מעקב והערכה.
- מוסדות ובניית יחסים – בחלק זה של הקורס נדון במוסדות ההכרחיים והרצויים לצורך קידום תהליכי תכנון ובאופן בו יש להבנות את תהליכי השיח, השיתוף וההשתתפות בתהליכי תכנון וביישום התוכניות.
מטרות פדגוגיות
- היכרות עם הרעיונות המרכזיים המבנים את התחום הרחב של תיאוריות התכנון.
- היכרות עם מקצוע התכנון על מגוון זרמיו.
- פיתוח חשיבה יישומית וביקורתית בנוגע לתחום התכנון.
- גיבוש ראשוני של Theory of Practice אישי.
- מורה: עפר לרנר